Kat­ri Mä­en­pää

Ul­vi­lan Kas­ke­lo­tin ym­pä­ris­tö täyt­tyy jäl­leen elo­kuun en­sim­mäi­se­nä vii­kon­lop­pu­na mark­ki­na­hu­mus­ta, kun alu­eel­la jär­jes­te­tään kes­ki­ai­kai­set Han­sa­mark­ki­nat. Ta­pah­tu­ma on ol­lut Li­ons Club Ul­vi­lan voi­man­näy­te ja tär­kein ak­ti­vi­teet­ti jo yli 20 vuo­den ajan.

– Olen it­se liit­ty­nyt lei­jo­nak­lu­biin 2000-lu­vun alus­sa ja sil­loin jär­jes­tet­tiin en­sim­mäi­set Han­sa­mark­ki­nat. Ne oli­vat sil­loin Frii­ta­la­ta­lon pi­has­sa ja vet­tä sa­toi vaa­ka­ta­sos­sa ai­van jär­kyt­tä­vä mää­rä, tä­män vuo­den mark­ki­na­pääl­lik­kö­nä ja LC Ul­vi­lan pre­si­dent­ti­nä toi­mi­va Jari Vuo­ri­nen muis­te­lee.

Tuos­ta ajas­ta mark­ki­nat ovat muut­tu­neet ja ke­hit­ty­neet. Paik­kaa on vaih­det­tu pa­riin ot­tee­seen.

– Na­pa­ran­nas­sa oli ihan hy­vät puit­teet mark­ki­noil­le, mut­ta kun siir­ryim­me Frii­ta­lan sil­lan re­mon­tin vuok­si Kas­ke­lo­tin ym­pä­ris­töön, huo­ma­sim­me, et­tä tääl­lä puit­teet ovat vie­lä­kin pa­rem­mat. Alu­et­ta pys­tyy hyö­dyn­tä­mään huo­mat­ta­vas­ti laa­jem­min ja tääl­lä ih­mi­set pää­se­vät kier­tä­mään alu­et­ta ym­pä­ri.

Tä­män vuo­den mark­ki­nat ovat 3.–4.8. ja niil­lä ote­taan käyt­töön yk­si iso muu­tos. Ai­kui­sil­ta kä­vi­jöil­tä pe­rin­tään por­til­la 2 eu­ron suu­rui­nen pää­sy­mak­su. Lap­set pää­se­vät yhä mark­ki­na-alu­eel­le il­mai­sek­si.

– Kä­vim­me pit­kään kes­kus­te­lua sii­tä, voim­me­ko ot­taa pää­sy­mak­sun käyt­töön. Ih­mi­set ovat tot­tu­neet sii­hen, et­tä ta­pah­tu­ma on täy­sin il­mai­nen. Kak­si eu­roa on kui­ten­kin niin ni­mel­li­nen sum­ma, et­tä sen ei pi­täi­si kar­sia kä­vi­jöi­tä. Sen si­jaan sum­ma li­sää huo­mat­ta­vas­ti pot­tia, jon­ka voim­me lah­joit­taa eteen­päin hy­vän­te­ke­väi­syy­teen, Vuo­ri­nen ker­too.

Mark­ki­noi­den tuot­to käy­te­tään suo­raan pai­kal­lis­ten hy­väk­si.

– 98 pro­sent­tia lah­joi­tuk­sis­ta me­nee ul­vi­la­lais­ten las­ten, ikäih­mis­ten ja mui­den apua tar­vit­se­vien hy­väk­si. Pää­sy­mak­sun an­si­os­ta pys­tym­me jat­kos­sa aut­ta­maan yhä laa­jem­min. Pe­rin­tei­ses­ti lah­joi­tam­me jou­lun al­la ruo­ka-avus­tuk­sia vä­hä­va­rai­sil­le per­heil­le, lah­joi­tam­me jo­kai­sen Ul­vi­lan kou­lun nel­jän eri ikä­luo­kan luo­kil­le sti­pen­dit, tu­em­me nuo­ri­so­vaih­toa ja mak­sam­me opet­ta­jil­le Qu­est-kou­lu­tuk­sia, joi­den opit tu­le­vat pai­kal­lis­ten las­ten käyt­töön, Jari Vuo­ri­nen lu­et­te­lee.

Myös it­se Han­sa­mark­ki­noi­den jär­jes­tä­mi­nen on osa avus­tus­ta.

– Mark­ki­noil­la on pal­jon vä­keä töis­sä pai­kal­li­sis­ta ur­hei­lu­seu­rois­ta ja jär­jes­töis­tä.

Hansamarkkinoilla on perinteistä tunnelmaa. Kuvan naisilla on päällään Suur-Ulvilan kansallispuku.

Hansamarkkinoilla on perinteistä tunnelmaa. Kuvan naisilla on päällään Suur-Ulvilan kansallispuku.

Muu­ten Han­sa­mark­ki­noi­ta vie­te­tään pe­rin­tei­sen mal­lin mu­kaan. Lu­vas­sa on Ul­vi­lan kes­ki­ai­ka­seu­ran jär­jes­tä­miä tais­te­lu­näy­tök­siä sekä kes­ki­ai­ka­lei­ri, tans­si- ja mu­siik­kie­si­tyk­siä, lap­sil­le ri­ta­ri­puis­to ja tik­ku­pul­lan pais­toa sekä kep­pa­ri­kil­pai­lut. Myyn­nis­sä on ka­la­keit­toa ja Han­sa-pos­sua, ku­ten ai­kai­sem­pi­na­kin vuo­si­na.

– Uu­te­na ruo­ka-an­nok­se­na pais­tam­me tänä vuon­na po­ri­lai­sia. Pää­sem­me jäl­leen tes­taa­maan, pi­tää­kö mark­ki­na­y­lei­sö sii­tä. Olem­me ai­na vä­lil­lä ko­keil­leet uu­sia tuot­tei­ta, mut­ta luo­vum­me niis­tä, jos ne ei­vät kan­na­ta, Vuo­ri­nen sa­noo vii­ta­ten ai­kai­sem­pi­na vuo­si­na ko­kei­lus­sa ol­lei­siin sah­tiin ja olu­een.

Mark­ki­na­myy­jiä on alu­eel­le tu­los­sa suu­rin piir­tein sa­man ver­ran kuin ai­kai­sem­pi­na­kin vuo­si­na.

– Myyn­nis­sä on kä­si­töi­tä, ko­ru­ja, ke­ra­miik­kaa, herk­ku­ja, kos­me­tiik­kaa ja pal­jon kaik­kea muu­ta. Li­säk­si lu­vas­sa on työ­näy­tök­siä ja esit­te­ly­jä.

Sun­nun­tai­na Han­sa­mark­ki­noil­la jul­kais­taan myös vuo­den Ul­vi­lan Ola­vi. Ar­vo­ni­mi on myön­net­ty ai­kai­sem­min jo 12 ker­taa.

– Tä­nä­kin vuon­na Ul­vi­lan Ola­vin ar­vo­ni­men saa­ja on mie­len­kiin­toi­nen. Enem­pää en voi pal­jas­taa, jo­ten kan­nat­taa tul­la mark­ki­noil­le seu­raa­maan jul­kis­tus­ta sun­nun­tai­na kah­del­ta­tois­ta, Jari Vuo­ri­nen ke­hot­taa.