Haistilan alikulun rakentaminen viivästyy, tarjouskilpailu keskeytetty – siirto ensi vuodelle ei ole yksinkertaista, sillä rahoitus pitää varmistaa
Jukka Vilponiemi
Haistilan alikulkusillan rakentaminen Tampereen–Porin radalle Ulvilassa piti aloittaa syyskuussa, mutta nyt hankkeen aloittaminen viivästyy ainakin ensi vuoteen
Väylävirasto ilmoitti heinäkuussa, että Ulvilan Haistilan ja Yli-Rantalan välille sijoittuva ratasuunnitelma on hyväksytty ja se on saanut lainvoiman. Urakan kilpailutus alkoi kesäkuussa ja tarjousten jättämisen määräaika piti päättyä elokuussa.
Urakassa poistetaan Ulvilassa Haistilan, Auran, Hietarannan, Kasvihuoneen, Lehtosen, Valtavainion, Salovaaran ja Yli-Rantalan tasoristeykset. Näiden tilalle rakennetaan korvaavat tieyhteydet sekä Haistilan alikulkusilta.
Väylävirasto ilmoitti kuitenkin 9. elokuuta, että tarjouskilpailu on keskeytetty turvallisuusselvityksiin liittyvien ongelmien takia.
Mistä ongelmista on kyse, ei väylävirasto tarkemmin kerro. Joidenkin tietojen mukaan kyse olisi siitä, että Suojelupoliisi ei olisi ehtinyt tehdä mahdollisista urakoitsijoista turvallisuusselvityksiä.
Väyläviraston projektipäällikkö Mikko Heiskanen kuitenkin kiistää tämän tiedon. Hänen mukaansa kyse on siitä, että tarjouspyyntöasiakirjoihin halutaan tehdä täsmennyksiä.
– Toki tällaisissa perusinfraan liittyvissä hankkeissa tarvitaan mukana olijoiden turvaluokituksia, mutta niistä ei tässä ole pelkästään nyt kyse, Heiskanen sanoo.
Hänen mukaansa asiakirjoissa havaittiin viime hetkillä sellaisia puutteita, jotka olisivat saattaneet johtaa esimerkiksi valituksiin ja oikeuskäsittelyihin ja pitkiin viivästyksiin. Parhaimmaksi katsottiin, että hanke keskeytetään joksikin aikaa.
– Pyrimme siihen, että tarjouskilpailu saataisiin uudelleen käyntiin viimeistään vuodenvaihteessa, ja että lopulliset rakennustyöt voitaisiin aloittaa ensi vuonna, Heiskanen sanoo.
Aivan yksinkertaista ei työn aloittamisen siirto ensi vuodelle ole, sillä Väyläviraston pitää varmistaa myös se, että tarvittava rahoitus saadaan ensi vuodeksi.
Hankkeen kustannukset Ulvilan kohdalla ovat vajaa 7 miljoonaa euroa, ja Ulvilan kaupunki on sitoutunut maksamaan 700 000 euron osuuden Haistilaan rakennettavasta korvaavasta tieyhteydestä.
Valtion budjetissa hankkeen rahoitus ei siirry automaattisesti seuraavaan vuoteen, joten Väyläviraston on käytävä uudet rahoitusneuvottelut.
Myös Ulvilan kaupunki rahoitusosuuden siirtäminen ensi vuoteen tarvitsee neuvotteluja.
Kaupunginjohtaja Mikko Löfbacka kertoo, että kaupungin on neuvoteltava rahoitussopimus uudelleen, ja se on hyväksyttävä uudelleen myös valtuustossa.
– Lykkäys on harmillinen juttu. Sekä silta että samalla tehtävä Satakunnantien jatko ovat Ulvilalle tärkeitä. Suuri pelko on nyt siitä, että löytyykö valtion budjetista enää ensi vuonna hankkeen rahoitusta, Löfbacka sanoo.
Epäselvää on myös maanomistajien asema uudessa tilanteessa. Korvaavat tieyhteydet rakennetaan pääosin yksityisten omistamille maille. Maanomistajia on useita kymmeniä.
Rakennusaikaisten maiden lunastamisesta on jo käytännössä sovittu kesän aikana pidetyissä kokouksissa. Jos hankkeen aloittaminen viivästyy paljonkin, on epäselvää, voivatko omistajat käyttää maitaan omiin tarkoituksiinsa viivästysaikana, ja saavatko he korvauksia.
Mikko Heiskasen mukaan maanomistajia kyllä informoidaan, kunhan tilanne selkiytyy.