Päi­vi Ja­va­nai­nen

Noor­mark­ku/Ul­vi­la

Kun seit­se­mäs luok­ka Noor­mar­kun yh­te­näis­kou­lus­sa al­koi, op­pi­laa­noh­jaa­ja sa­noi, et­tä odot­ta­kaas vaan, nämä kol­me vuot­ta ylä­kou­lus­sa me­ne­vät no­pe­as­ti.

– Ei me sitä sil­loin oi­kein us­kot­tu, mut­ta no­pe­as­ti ai­ka meni. Jjust kun on tot­tu­nut tä­hän, läh­de­tään­kin jat­ko-opin­toi­hin. Hei me­hän on ol­tu pe­rus­kou­lus­sa mel­kein vuo­si­kym­men, nau­rah­ta­vat yh­dek­säs­luok­ka­lai­set Na­net­te Man­sik­ka, Hil­da Sär­ki­pa­ju ja Vee­ra Nie­mi.

Kaik­kien kol­men mie­les­tä seit­se­mäs­luok­ka oli vä­hän ha­ke­mis­ta ja so­peu­tu­mis­ta ylä­kou­luun.

– Kah­dek­san­nel­la kou­lu al­koi tun­tua ki­val­ta, ja nyt ka­ve­ri­po­ru­kat ovat täy­del­li­siä. Ai­na ei jak­sai­si, mut­ta pi­tää elää het­kes­sä, ty­töt to­te­a­vat.

Par­hai­ten kou­lu­tai­pa­leel­ta ovat jää­neet mie­leen eri­lai­set ta­pah­tu­mat, työ­e­lä­mään tu­tus­tu­mis­jak­sot ja tai­de­tes­taa­ja­reis­sut, sekä pal­jon hy­viä muis­to­ja. Pe­rus­kou­lua Na­net­te, Hil­da ja Vee­ra pi­tä­vät toi­mi­va­na jär­jes­tel­mä­nä.

– Kou­lu on an­ta­nut laa­ja-alai­sen yleis­si­vis­tyk­sen. Opis­ke­lun tu­kea on kou­lus­sa saa­ta­vil­la. Tääl­lä on hy­vät opet­ta­jat, jot­ka vä­lit­tä­vät myös sii­tä, mitä op­pi­lail­le kuu­luu, ty­töt kiit­tä­vät. – Yh­teis­kun­ta­o­pin tun­neil­la on saa­tu hy­viä val­miuk­sia omaan elä­mään. Op­pi­laa­noh­jaa­ja on hy­vin oh­jan­nut jat­ko-opin­toi­hin ja ker­to­nut opis­ke­li­jan tu­ki­a­si­ois­ta.

Suu­ria muu­tok­sia pe­ru­so­pe­tuk­seen ty­töt ei­vät kai­paa.

– Op­pi­tun­neil­la oli­si hyvä ol­la myös haas­ta­vam­pia teh­tä­viä, kos­ka op­pi­laat ete­ne­vät eri tah­dil­la, toi­voo Vee­ra.

Omaan tu­le­vai­suu­teen­sa ja jat­ko-opin­toi­hin ty­töt suh­tau­tu­vat luot­ta­vai­ses­ti. Po­rin lu­ki­oon ovat ha­keu­tu­mas­sa Vee­ra ja Na­net­te.

– Lu­ki­os­sa on ai­kaa tar­ken­taa tu­le­vai­suu­den am­mat­ti­suun­taa, he to­te­a­vat.

– Hain am­mat­ti­kou­luun, pää­sy­ko­keis­sa ha­vah­duin sii­hen, et­tä sa­mois­sa pää­sy­ko­keis­sa oli pal­jon myös ai­kui­sia, jo­ten nyt olen­kin siir­ty­mäs­sä ihan eri­lai­siin opin­toi­hin, poh­tii ter­vey­den­huol­to­a­lal­le suun­taa­va Hil­da.

Noormarkun yhtenäiskoulun 9.-luokkalaiset vasemmalta Veera Niemi, Hilda Särkipaju ja Nanette Mansikka.

Noormarkun yhtenäiskoulun 9.-luokkalaiset vasemmalta Veera Niemi, Hilda Särkipaju ja Nanette Mansikka.

– Tä­nä­kin vuon­na yh­dek­sän­net luo­kat läh­ti­vät Pick­nik-ris­tei­lyl­le, ja sen on­kin yk­si pe­rus­kou­lun ko­ho­koh­dis­ta, to­te­si­vat Ul­vi­lan yh­teis­kou­lun kir­jas­ton soh­val­le ko­koon­tu­neet yh­dek­säs­luok­ka­lai­set Roy Lam­min­mä­ki, Vee­ti Pörs­ti, So­fia Paat­ti­mä­ki, Mar­ta Leht­mets ja Mi­nea Heik­ki­lä poh­ties­saan pe­rus­kou­lu­tai­val­taan.

Mui­ta mie­leen jää­nei­tä mu­ka­via asi­oi­ta ovat ol­leet eri­kois­päi­vät, luok­ka­ret­ket, hyvä luok­ka­hen­ki ja yh­tei­söl­li­syys.

Hy­vää luok­ka­hen­keä ja haus­kaa po­ruk­kaa ar­vos­ta­vat kaik­ki. Suu­ria muu­tok­sia pe­rus­kou­lun ei kai­va­ta.

– Ope­tuk­ses­sa oli­si kui­ten­kin hyvä enem­män huo­mi­oi­da ih­mis­ten eri­lais­ta ta­paa op­pia. Opet­ta­jat voi­si­vat myös ky­syä useim­min pa­lau­tet­ta, miet­tii Mar­ta.

– Kiu­saa­mi­seen pi­tää puut­tua te­hok­kaas­ti ala­kou­lus­ta läh­tien, jot­ta se saa­daan lop­pu­maan, nuo­ret pai­not­ta­vat.

He an­ta­vat kii­tos­ta sii­tä, et­tä no­pea ja te­ho­kas opet­ta­jan puut­tu­mi­nen ylä­kou­lus­sa lo­pet­ti kiu­saa­mi­sen.

Jat­ko-opin­toi­hin Roy, Vee­ti, So­fia, Mar­ta ja Mi­nea ko­ke­vat saa­neen­sa kou­lus­ta hy­vät eväät.

– Kou­lus­sa on hy­vät opet­ta­jat, ja luo­ka­noh­jaa­jat aut­ta­vat, saa­ta­vil­la on tu­kea opis­ke­luun. Op­pi­laa­noh­jaa­jan kans­sa on hy­vin sel­vi­tet­ty so­pi­vaa jat­ko-opin­to­paik­kaa, nuo­ret kiit­tä­vät.

Roy, Mar­ta, Vee­ti ja Mi­nea ovat ha­keu­tu­mas­sa Ul­vi­lan lu­ki­oon, jos­ta ovat kuul­leet hy­vää pa­lau­tet­ta. So­fia on ha­ke­nut Ko­ke­mä­el­le eläin­ten­hoi­ta­jan opin­toi­hin.

– Ihan in­nois­sa­ni ja luot­ta­vai­sel­la mie­lel­lä jat­kan lu­ki­oon, jo­hon tu­lee myös tut­tu­ja ka­ve­rei­ta, Roy ker­too.

– Us­kon, et­tä ka­ve­ri­suh­teet säi­ly­vät, kos­ka mo­net ka­ve­reis­ta jat­ka­vat opin­to­ja sa­mas­sa pai­kas­sa, li­säk­si pyö­ri­tään sa­mois­sa har­ras­tuk­sis­sa, Mi­nea poh­tii.

– Vaik­ka ka­ve­ri­po­ruk­ka ha­jo­ai­si, yh­tey­den pi­tä­mi­nen on help­poa ja löy­tyy uu­sia ka­ve­rei­ta. Kes­tä­vät ys­tä­vyys­suh­teet jat­ku­vat, miet­ti­vät sekä ul­vi­la­lai­set et­tä noor­mark­ku­lai­set yh­dek­säs­luok­ka­lai­set. Nyt odot­ta­vat ke­sä­työt, har­ras­tuk­set, ka­ve­rit ja loma.