Lavian asiointiliikenne elpymässä
Lavia oli hetken aikaa ilman bussiyhteyttä Poriin. Parin kuukauden kokeilun jälkeen kertaviikkoinen asiointilinja on osoittautunut ennakoitua suositummaksi.
Seppo Laakso
Lavia
– Bussissa on nostalginen tunnelma, se tuo kuskeillekin vaihtelua, sanoo toimitusjohtaja Mikko Sundell Ruosniemen Linja-auto Oy:stä, joka voitti tarjouskilpailun kolmen kuukauden kokeilujaksolle. Hän on itsekin ajanut linjaa muutaman kerran.
Sundellin mukaan oletus oli, että linja palvelee lähinnä eläkeikäisiä, mutta matkustajia on ollut laajempi skaala.
– Myös koululaisia, mökkiläisiä ja pelkästään huviajelulla olevia.
Päivittäisen linjan 69 päättyessä Lavian ja Porin välillä jouluun 2024, Laviafoorumi eli paikallisten yhdistysten yhteenliittymä alkoi kehitellä uutta asiointilinjaa. Sen ehdotuksen pohjalta kaupunki kilpailutti nyt kokeilussa olevan reitin.
Toimittaja koeajoi reitin toukokuisena keskiviikkona ja jututti matkalla muita matkustajia ja kuljettajaa. Heti ensimmäinen haastateltava paljastui huvimatkustajaksi, joka teki jo kolmannen matkansa.
– Kyllä tää on kiva ja kyyti on halpaa, arvioi Jorma Rostedt, joka kertoo lähteneenä reissuun aikansa kuluksi.
– Katselen ihmisiä, voin ostaa jäätelön, joskus vaatteitakin, hän raottaa päivän ohjelmaa.
Joni Renfors on ottanut asiakseen tukea linjaa, jotta se jatkuisi kokeilujakson jälkeenkin. Hänen on helpompi muistaa, millä kahdella viikolla ei ole matkustanut, kaikilla muilla vuoroilla hän on ollut kyydissä.
– Hoitelen toisinaan työasioita, tapaan tuttuja ja testaan samalla Porin ruokaravintoloita, eli käyn syömässä eri paikoissa.
Neljä tuntia riittää Renforsille asiointiin ja hän pitää viiden euron maksua per suunta edullisena.
Joni Renforsille (vas.) ja Jorma Rostedtille asiointi- liikenne oli jo tuttu juttu.
Mari Ojamäki ja Jarmo Peuranen olivat ensi kertaa asiointilinjalla. Vakaa aikomus on, ettei se jää ainoaksi, vaan että siitä tulee osa arkea silloin tällöin, vaikka oma autokin on käytössä. Asiointilinjan käyttö on heille ympäristöteko. Porissa heitä odotti useampikin kohde:
– SPR:n Kontti ja Toivon talo, eli perinnerakentamisen kohde, Puuilosta haetaan pikkutarvikkeita ja vielä, jos ehtisi kirjastoonkin, he kaavailevat.
– Tämä on mukavaa yhteistä meininkiä, Peuranen sanoo.
Paluumatkan alkaessa Kauppatorilta pariskunta joutui myöntämään, ettei kaikkea ehditty toteuttaa.
– Kiirettä ei pidetty, joten toinen reissu tarvitaan.
Ensi kokemus asiointilinjasta sai heiltä kiitosta.
– Suosittelemme tätä muillekin.
Nimettömänä pysynyt kuljettaja hyrisi tyytyväisyyttä päivän ajon kallistuessa loppupuolelle. Tämä oli hänen toinen ajonsa linjalla.
– On kiva, kun iloinen puheensorina kuuluu autossa. Matkustajia on ollut mukavasti, toistakymmentä ja maisemat ovat maaseudulla parhaimmillaan.
Sundell kertoo, että kokeilun minimitavoitteena oli 4-5 matkustajaa/vuoro ja keskimäärin niitä on ollut 10, jopa enemmän. Toukokuisella vuorolla Laviasta lähti aamupäivällä Poriin 12 matkustajaa ja iltapäivällä tuli takaisin 13.
Asiointilinja kulkee keskiviikkoisin ja lähtee Porista Kauppatorilta kello 8.50, ajaa Noormarkun ja Lassilan sekä Riihon kautta Lavian keskustaan, josta se Suomelan koulun pysäkiltä lähtee kello 10 Poriin takaisin Karhijärven toista puolta Kullaantietä.
Laviasta tullessa bussi ajaa Mikkolan kautta, joten halukkaat voivat jäädä asioimaan sen alueen ostoskeskuksiin. Takaisin se lähtee Kauppatorilta samaa reittiä kuin aamulla, jolloin se ajaa Puuvillan ostoskeskuksen ohi, mikä mahdollistaa asioinnit siellä.
Linjan suosio on osoittanut jo tarpeellisuutensa, joten esitys sen jatkosta loppuvuodeksi on jo kaupungin hallintoelimien käsittelyssä. Sitten nähdään, miten se kerää matkustajia marraskuun räntäkeskiviikkoina.
Asiointiliikenne on ollut ennakoitua suositumpaa, mutta kyytiin mahtuu silti lisää.
Seppo Laakso