Sep­po Laak­so

La­via

– Bus­sis­sa on nos­tal­gi­nen tun­nel­ma, se tuo kus­keil­le­kin vaih­te­lua, sa­noo toi­mi­tus­joh­ta­ja Mik­ko Sun­dell Ruos­nie­men Lin­ja-au­to Oy:stä, joka voit­ti tar­jous­kil­pai­lun kol­men kuu­kau­den ko­kei­lu­jak­sol­le. Hän on it­se­kin aja­nut lin­jaa muu­ta­man ker­ran.

Sun­del­lin mu­kaan ole­tus oli, et­tä lin­ja pal­ve­lee lä­hin­nä elä­kei­käi­siä, mut­ta mat­kus­ta­jia on ol­lut laa­jem­pi skaa­la.

– Myös kou­lu­lai­sia, mök­ki­läi­siä ja pel­käs­tään hu­vi­a­je­lul­la ole­via.

Päi­vit­täi­sen lin­jan 69 päät­ty­es­sä La­vi­an ja Po­rin vä­lil­lä jou­luun 2024, La­vi­a­foo­ru­mi eli pai­kal­lis­ten yh­dis­tys­ten yh­teen­liit­ty­mä al­koi ke­hi­tel­lä uut­ta asi­oin­ti­lin­jaa. Sen eh­do­tuk­sen poh­jal­ta kau­pun­ki kil­pai­lut­ti nyt ko­kei­lus­sa ole­van rei­tin.

Toi­mit­ta­ja ko­ea­joi rei­tin tou­ko­kui­se­na kes­ki­viik­ko­na ja ju­tut­ti mat­kal­la mui­ta mat­kus­ta­jia ja kul­jet­ta­jaa. Heti en­sim­mäi­nen haas­ta­tel­ta­va pal­jas­tui hu­vi­mat­kus­ta­jak­si, joka teki jo kol­man­nen mat­kan­sa.

– Kyl­lä tää on kiva ja kyy­ti on hal­paa, ar­vi­oi Jor­ma Ros­tedt, joka ker­too läh­te­nee­nä reis­suun ai­kan­sa ku­luk­si.

– Kat­se­len ih­mi­siä, voin os­taa jää­te­lön, jos­kus vaat­tei­ta­kin, hän ra­ot­taa päi­vän oh­jel­maa.

Joni Ren­fors on ot­ta­nut asi­ak­seen tu­kea lin­jaa, jot­ta se jat­kui­si ko­kei­lu­jak­son jäl­keen­kin. Hä­nen on hel­pom­pi muis­taa, mil­lä kah­del­la vii­kol­la ei ole mat­kus­ta­nut, kai­kil­la muil­la vuo­roil­la hän on ol­lut kyy­dis­sä.

– Hoi­te­len toi­si­naan työ­a­si­oi­ta, ta­paan tut­tu­ja ja tes­taan sa­mal­la Po­rin ruo­ka­ra­vin­to­loi­ta, eli käyn syö­mäs­sä eri pai­kois­sa.

Nel­jä tun­tia riit­tää Ren­for­sil­le asi­oin­tiin ja hän pi­tää vii­den eu­ron mak­sua per suun­ta edul­li­se­na.

Joni Renforsille (vas.) ja  Jorma Rostedtille asiointi- liikenne oli jo tuttu juttu.

Joni Renforsille (vas.) ja Jorma Rostedtille asiointi- liikenne oli jo tuttu juttu.

Mari Oja­mä­ki ja Jar­mo Peu­ra­nen oli­vat en­si ker­taa asi­oin­ti­lin­jal­la. Va­kaa ai­ko­mus on, et­tei se jää ai­no­ak­si, vaan et­tä sii­tä tu­lee osa ar­kea sil­loin täl­löin, vaik­ka oma au­to­kin on käy­tös­sä. Asi­oin­ti­lin­jan käyt­tö on heil­le ym­pä­ris­tö­te­ko. Po­ris­sa hei­tä odot­ti use­am­pi­kin koh­de:

– SPR:n Kont­ti ja Toi­von talo, eli pe­rin­ne­ra­ken­ta­mi­sen koh­de, Puu­i­los­ta ha­e­taan pik­ku­tar­vik­kei­ta ja vie­lä, jos eh­ti­si kir­jas­toon­kin, he kaa­vai­le­vat.

– Tämä on mu­ka­vaa yh­teis­tä mei­nin­kiä, Peu­ra­nen sa­noo.

Pa­luu­mat­kan al­ka­es­sa Kaup­pa­to­ril­ta pa­ris­kun­ta jou­tui myön­tä­mään, et­tei kaik­kea eh­dit­ty to­teut­taa.

– Kii­ret­tä ei pi­det­ty, jo­ten toi­nen reis­su tar­vi­taan.

En­si ko­ke­mus asi­oin­ti­lin­jas­ta sai heil­tä kii­tos­ta.

– Suo­sit­te­lem­me tätä muil­le­kin.

Ni­met­tö­mä­nä py­sy­nyt kul­jet­ta­ja hy­ri­si tyy­ty­väi­syyt­tä päi­vän ajon kal­lis­tu­es­sa lop­pu­puo­lel­le. Tämä oli hä­nen toi­nen ajon­sa lin­jal­la.

– On kiva, kun iloi­nen pu­heen­so­ri­na kuu­luu au­tos­sa. Mat­kus­ta­jia on ol­lut mu­ka­vas­ti, tois­ta­kym­men­tä ja mai­se­mat ovat maa­seu­dul­la par­haim­mil­laan.

Sun­dell ker­too, et­tä ko­kei­lun mi­ni­mi­ta­voit­tee­na oli 4-5 mat­kus­ta­jaa/vuo­ro ja kes­ki­mää­rin nii­tä on ol­lut 10, jopa enem­män. Tou­ko­kui­sel­la vuo­rol­la La­vi­as­ta läh­ti aa­mu­päi­väl­lä Po­riin 12 mat­kus­ta­jaa ja il­ta­päi­väl­lä tuli ta­kai­sin 13.

Asi­oin­ti­lin­ja kul­kee kes­ki­viik­koi­sin ja läh­tee Po­ris­ta Kaup­pa­to­ril­ta kel­lo 8.50, ajaa Noor­mar­kun ja Las­si­lan sekä Rii­hon kaut­ta La­vi­an kes­kus­taan, jos­ta se Suo­me­lan kou­lun py­sä­kil­tä läh­tee kel­lo 10 Po­riin ta­kai­sin Kar­hi­jär­ven tois­ta puol­ta Kul­laan­tie­tä.

La­vi­as­ta tul­les­sa bus­si ajaa Mik­ko­lan kaut­ta, jo­ten ha­luk­kaat voi­vat jää­dä asi­oi­maan sen alu­een os­tos­kes­kuk­siin. Ta­kai­sin se läh­tee Kaup­pa­to­ril­ta sa­maa reit­tiä kuin aa­mul­la, jol­loin se ajaa Puu­vil­lan os­tos­kes­kuk­sen ohi, mikä mah­dol­lis­taa asi­oin­nit siel­lä.

Lin­jan suo­sio on osoit­ta­nut jo tar­peel­li­suu­ten­sa, jo­ten esi­tys sen jat­kos­ta lop­pu­vuo­dek­si on jo kau­pun­gin hal­lin­to­e­li­mien kä­sit­te­lys­sä. Sit­ten näh­dään, mi­ten se ke­rää mat­kus­ta­jia mar­ras­kuun rän­tä­kes­ki­viik­koi­na.

Asiointiliikenne on ollut ennakoitua suositumpaa, mutta kyytiin mahtuu silti lisää.

Asiointiliikenne on ollut ennakoitua suositumpaa, mutta kyytiin mahtuu silti lisää.

Seppo Laakso