Koripaarin maastoalusta valmis tositoimiin Kullaalla

Vapaapalokunnan aktiivit Sakari Aalto (oik.), Tomi Henriksson ja Manu Rantamäki kokosivat maastoalustan ja koripaarin käyttökuntoon ennen luovutustilaisuutta.
Vapaapalokunnan aktiivit Sakari Aalto (oik.), Tomi Henriksson ja Manu Rantamäki kokosivat maastoalustan ja koripaarin käyttökuntoon ennen luovutustilaisuutta.

Kullaan VPK sai miettiä, miten se käyttää leijonajärjestön avustuksen. Laite hankittiin maastopelastukseen.

Jukka Silvast
Koripaarin maastoalusta on nyt virallisestikin käyttövalmis Kullaan VPK:n paloasemalla. Luovutus- ja käyttöönottotilaisuus kokosi paloasemalle joukon palokuntalaisia ja entisen Kullaan Lions Clubin jäseniä maanantaina illalla.

Maastoalusta on tehty maastosta loukkaantuneen henkilön kuljettamiseksi parempien liikenneyhteyksien varrelle. Kullaan VPK:lla oli mahdollisuus hankintaan, kun Kullaan jo lakkautettu Lions-osasto oli osoittanut loppuja kassavarojaan VPK:lle. Paloväki sai itse miettiä kohdetta.
Antti-Jussi Halminen leijonista muisteli, että lopulta viimeisten 5–10 vuoden aikana järjestössä oli vain viisi pariskuntaa, ja heillekin hyvistä hetkistä huolimatta tuli ”matkaväsymys”. Palvelujärjestön status vaati myös toimintaa. Hän laittoi VPK:n saaman tukirahan paljolti naisleijonien ansioksi.
– Lions Ladyt ajattelivat, että vapaaehtoinen työ on erittäin korkealle arvostettavaa, ja niin raha kohdennettiin Kullaan VPK:lle, vahvisti Nina Halminen.
Halmisen pariskunta kertoi, että aikoinaan avustusta annettiin erilaisiin kohteisiin kuten Kullaan partiolaisille, Koskin koulun liikuntavälineisiin, päiväkotiin ja Kullaankotoonkin. Kullaan Lions Club lopetti toimintansa vuoden 2020 kesällä.

VPK:lainen Sakari Aalto kertoi, että heillä on ollut maastopelastustehtäviä muun muassa Joutsijärven retkeilymaastossa. Retkeily alueella on lisääntynyt koko ajan. Hän pystyi hyvin kuvittelemaan uuden 2 000 euroa maksavan pelastusvälineen käyttökelpoisuuden.

VPK:n väki ehti harjoitella hieman jo ennen maanantaita uutuuden kanssa, ja he jatkoivat virallisten kahvitusten ja seremonioiden jälkeenkin laitteen parissa. Koemielessä koripaariin asettui Aalto, ja maastoalusta säädettiin parhaaseen toimintavalmiuteen.

Maahantuojan edustaja, Suomen toiminnoista vastaava Vesa Jokipelto kertoi, että Ferno-konsernin Traverse-alusta on kanadalainen ja lähtömaassaan yleisesti käytössä.
– Aloitimme laitteen maahantuonnin Suomeen kaksi vuotta sitten. Näitä on nyt kymmenen Suomessa käytössä.
Jokipelto vakuutteli, että rakenne kestää 227-kiloisen henkilön painon. Paksu ”läskipyörä” taas tarjoaa maastoon sopivan rengasmallin. Yksipyöräinen koripaarilla varustettu maastoalusta tarvitsee kunnolla onnistuakseen kuljetukseen neljä henkeä, vaikka kahden hengen voimalla se liikkuukin helpossa maastossa kuorman kanssa.
Monipuoliset kahvansäädöt mahdollistavat ergonomisen loukkaantuneen liikuttelun. Maastoalustan pitäisi helpottaa ja keventää pelastustehtävää.

Palomiehet jo miettivät, että tuotekehitystä voisi jatkaa liittämällä siihen ainoaan pyörään sähkömoottorin avustamaan. Tilaisuudessa mukana ollut Kullaan ex-leijona Kimmo Mäkelä näki samoin, ja huomautti, että onhan sähkövoima liitetty jo polkupyöriinkin.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp